Praca jest szkicem kompozycyjnym pierwotnej koncepcji witraża "Najświętszy sakrament" do nawy głównej katedry fryburskiej. Według tej pierwszej idei w dwóch oknach miały znaleźć się przedstawienia Adoracji oraz Ostatniej Wieczerzy (w finalnej wersji tę ostatnią zastąpiono sceną Odkupienia poprzez Ofiarę Krwi).
Witraże w katedrze we Fryburgu to najbardziej spektakularna realizacja Józefa Mehoffera – w 1895 roku młody artysta wygrał konkurs na wykonanie okien we wspomnianej świątyni, a same prace trwały przez kolejnych 40 lat. To monumentalne i ważne zlecenie otworzyło Mehofferowi drogę do projektowania innych, istotnych realizacji wnętrz (witraży i polichromii) kościelnych.
Praca opisana i reprodukowana w publikacji Tadeusza Adamowicza "Witraże fryburskie Józefa Mehoffera", w: Studia z Historii Sztuki, tom XXXIII, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, 1982, s. 43-49, il. 50.