"Projekt polichromii dla bazyliki katedralnej w Płocku"
"Projekt polichromii dla bazyliki katedralnej w Płocku"
"Projekt polichromii dla bazyliki katedralnej w Płocku"
"Projekt polichromii dla bazyliki katedralnej w Płocku"
"Projekt polichromii dla bazyliki katedralnej w Płocku"
"Projekt polichromii dla bazyliki katedralnej w Płocku"
"Projekt polichromii dla bazyliki katedralnej w Płocku"
"Projekt polichromii dla bazyliki katedralnej w Płocku"
Nr ref. 3274

Józef Bałła "Projekt polichromii dla bazyliki katedralnej w Płocku", 1901 r.

akwarela, złota farba na papierze
54 x 94 cm
sygnowany i datowany w lewym, dolnym rogu: "Bałła | Wiedeń | 1901".

Niedostępny

Darmowa przesyłka na terenie Polski
sprawdź szczegóły >
Praca stanowi niezrealizowany projekt polichromii dla bazyliki katedralnej w Płocku. W latach 1901-1903 katedra została gruntownie przebudowana pod okiem Stefana Szyllera. Wcześniej, bo już w 1900 roku we wrześniu rozpisano konkurs na wykonanie polichromii wnętrza. W wytycznych konkursowych wspominano, że projekt powinien być w stylu renesansowym, jak również ma uwzględniać zasady ikonografii chrześcijańskiej, a polichromia powinna obejmować całą katedrę. 3 czerwca 1901 roku w warszawskiej Zachęcie odbyło się posiedzenie sądu konkursowego. Rozstrzygnięto wówczas konkurs, a główne nagrody przyznano malarzom: Antoniemu Gramatyce, Piotrowi Nizińskiemu i Franciszkowi Bruzdowiczowi. Żaden z tych projektów nie zachwycił jednak na tyle, żeby pomysł zrealizowano, więc komisja zaprosiła sześciu innych artystów do stworzenia swoich koncepcji, a jednym z nich był właśnie Józef Bałła (gotowe prace przedstawił z całej grupy jeszcze tylko Józef Mehoffer). Wybrano projekt Mehoffera, lecz z powodu jego konfliktu z Kapitułą finalnie postanowiono powierzyć dzieło malowania świątyni Władysławowi Drapiewskiemu, uczniowi szkoły malarstwa religijnego Fryderyka Stummla w Kavalaer i znawcy renesansu rzymskiego.