Biografia

Wybitny polski malarz i grafik, jedna z najbardziej rozpoznawalnych osobowości polskiej sztuki współczesnej. Jedyny polski artysta, któremu udało się odnieść międzynarodowy sukces przed transformacją. Także - jedyny artysta, który niezależnie od uznania w kręgach profesjonalnych, stał się popularny we wszystkich środowiskach konsumentów sztuki. Niepokorny i prowokacyjny, zmienny i nieprzewidywalny, pełen diabelskiego poczucia humoru, do dziś budzi skrajne reakcje i poruszenie, także wśród twórców najmłodszego pokolenia. Artysta urodzony w 1943 roku w Radzyminie. W latach 1963-1970 studiował na wydziale malarstwa warszawskiej ASP. Już podczas studiów zaczął tworzyć rysunki i akwarele silnie naznaczone wpływem Nikifora. Powstał wtedy cykl „Podróży autostopem”,1966 – w prymitywny sposób odrealnionych, widzianych z lotu ptaka wedut, ukazujących skupiska ludzkie małych miasteczek i dużych miast. Od najwcześniejszych lat swojej twórczości wprowadza do swoich dzieł element społeczny, często nasączony gorzką satyrą, wręcz sarkazmem („Gipsowy plener”,1970). Cykle, które maluje często kontynuuje przez dekady. Rysunkowy i komiksowy niezdarny realizm sytuują go w awangardzie lat 60. Jego ekspresyjny i groteskowy, operujący ironią sposób malarstwa daje wyraz rodzącego się polskim malarstwie powrotu do ekspresji. Z pozoru przypadkowo i pośpiesznie rejestrowane okiem artysty sceny stanowią prześmiewczą refleksję na temat codzienności, trywialności ludzkiej egzystencji, banału życia, człowieczej brzydoty. W pracach powstałych w latach 80. autor z kąśliwego obserwatora polskiej bylejakości, staje się wyrazicielem zbiorowych emocji, wręcz rzecznikiem sztuki a jego malarstwo nabiera cech dramatyczno martyrologicznych. W tym czasie drobiazgowy sposób malowania przybiera formę zamaszystego gestu, ekspresyjnie i zdecydowanie kładącego plamę barwną. Upamiętnieniem ofiar stalinizmu oraz stanu wojennego będą obrazy powstałe po 1989. Cyklom malarskim pozostaje wierny do dziś, wciąż w mniej lub bardziej ; ironiczny sposób śledząc otaczającą nas rzeczywistość, maluje kolejne miasteczka, ale sięga też do form abstrakcyjnych. Poza malarstwem Dwurnik uprawia grafikę i rysunek (zarówno autonomiczne serie jak i ilustracje). Lubi projektować monumentalne kompozycje malarskie w przestrzeni publicznej. Stworzył rysunki i gwasze do filmów animowanych "Warzywniak,360 stopni" (2007 r.) oraz "Oaza" (2009 r.) w reżyserii Andrzeja Barańskiego. Bibliografia: Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2011
    Edward Dwurnik